9.10.15

#FIT FRIDAY: Minder suiker, meer resultaat

Photo credit: MahPadilha / Foter / CC BY

Gezonder leven, dat zou ik heel graag willen. Ik ben er alleen niet zo goed in. Ik houd enorm van snoepen en nu ik het zo druk heb met school en werk zit heel veel sporten er ook niet echt meer in. Gelukkig kwam daar mijn redder in nood: Lisanne van Superyoga.nl. Lisanne zal vanaf vandaag zorgen voor leuke blogs die betrekking hebben op gezond leven en gezond eten. Ik heb in ieder geval al heel erg veel aan haar tips en ik hoop dat ik jullie ook blij kan maken met deze adviezen! In de blog van vandaag legt Lisanne meer uit over suikers! 

Steeds vaker hoor je er wat over: suiker en waar het wel niet allemaal in zit en hoe veel je dit goedje op een dag binnenkrijgt. Sommigen kiezen ervoor om het voorlief te nemen, anderen kiezen ervoor om alle slechte suikers uit hun leven te schrappen, maar de meerderheid heeft er niet echt een mening over of weet niet precies wat te doen met deze berichten. Hoe zit het nu precies? Hoe kun je ongezonde suikers op een makkelijke manier uit je dieet schrappen en er de gezonde vruchten van plukken?



Hoe werkt suiker? 
Hoewel de wetenschap er niet aan durft, is inmiddels alom bekend dat suiker de grote oorzaak is van een hoop ellende. Tegelijkertijd is suiker ook de belangrijkste reden van grote omzetten voor voedselketens en supermarkten, dus zomaar alle producten die vol zitten met suiker uit de schappen halen, zal niet zomaar gebeuren. Suiker zoals wij als moderne westerlingen het kennen, bevat geen enkele voedingsstof. Hierdoor ontvangt je lichaam alleen pure suiker (glucose) waarmee het veel moeite heeft om te verwerken. Grote hoeveelheden kunnen op lange termijn zelfs ernstige gevolgen hebben. In het kort wat er in je lichaam gebeurt als geraffineerde suiker je lichaam binnenkomt:


Geraffineerde suiker (pure glucose) wordt opgenomen in je bloed.




Je alvleesklier maakt insuline aan om de eerste benodigde hoeveelheid glucose te vervoeren naar je cellen, zonder glucose kun je immers niet leven.


Als de cellen voldaan zijn, zorgt de insuline in je lichaam ervoor dat de eerste overtollige hoeveelheid suiker wordt omgezet naar glycogeen en wordt vervoerd naar je spieren en lever als reserve voor in slechte tijden.



Alle verdere overtollige hoeveelheden suikers worden door de insuline in je lichaam omgezet in lichaamsvet, een opslagplek van energie voor later gebruik.




De gemiddelde hoeveelheid natuurlijke suikers die je lichaam nodig heeft verschilt per persoon, en varieert tussen de 6 en 9 theelepels per dag. In een flesje Coca Cola van een halve liter zitten zo’n 15 theelepels geraffineerde suikers en nadat je een bakje Ben & Jerry’s ijs op hebt, is je lichaam voorzien van 21 theelepels.

Je lichaam heeft 6 tot 9 theelepels natuurlijke suikers nodig per dag. Dit zijn dus geen geraffineerde suikers, daarvan heb je 0 theelepels per dag nodig. Natuurlijke suikers kun je op veel manieren binnenkrijgen zoals via (zoet) fruit, koolhydraten (worden omgezet in suiker in je lichaam) en natuurlijke zoetstoffen zoals koud geslingerde honing, kokosbloesemsuiker of agave siroop. Met natuurlijke suikers komen veel vitaminen en mineralen mee die je lichaam helpen om de suikers op een goede manier af te breken en te verwerken.

De gevaren van suiker
Over de gevaren van geraffineerde suiker kunnen we een boek schrijven, maar we houden het kort en krachtig.

  • Suiker maakt dik, het wordt opgeslagen als vet.
  • Suiker zorgt voor ontstekingen in het lichaam wat voor veel verschillende soorten klachten kan zorgen van acne tot gewrichtsklachten.
  • Suiker zorgt voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Gevolg: hongergevoel, een suikerverslaving en een slap, futloos en moe gevoel: een gebrek aan energie. 
  • Een tekort aan vitaminen en mineralen: geraffineerde suiker bevat ze niet maar ons lichaam heeft vitaminen en mineralen nodig om suiker af te breken. Resultaat: het lichaam haalt ze elders vandaan waardoor tekorten ontstaan met een slecht immuunsysteem als gevolg.
  • Suiker voedt schimmels waardoor huidaandoeningen vrij spel hebben.
  • Suiker is mede verantwoordelijk voor veel aandoeningen, van ‘klein’ (migraine, eczeem, astma, oververmoeidheid, stress, slapeloosheid, darmproblemen, allergieën) tot groot (obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten).

Makkelijke manier om suiker te schrappen
Het is een gezonde keuze om eten en drinken dat vol zit met slechte suikers voortaan te laten liggen, maar hoe kun je nu op een niet-rigoureuze manier je dieet aanpassen waarbij je afscheid neemt van het overgrote deel aan suikers? Volg de onderstaande tips en je bent al een eind op weg!
  • Drinken: kies voor water, thee, 100% puur fruitsap zoals sinaasappelsap en appelsap, kokoswater of water met fruit, munt of gember erin. Laat alle flessen frisdrank en pakken niet-verse vruchtensap staan, deze zitten bomvol met suiker.
  • Tussendoortjes: kies voor pure chocolade van 80% of puurder, vijgen, dadels, rauwe noten of een stuk fruit. Vermijd suikerbommen zoals koekjes, snoep, niet-pure chocolade en gebak.
  • Ontbijt/lunch: kies voor volle yoghurt met vers fruit en gezonde toppings zoals pure chocolade brokjes en een ongezoete muesli of granola of kies voor brood/ crackers gemaakt van hele granen (volkoren tarwe, spelt, rogge, kamut) met avocado, humus, ei, tomaat of komkommer. Laat alle smaakjes varianten van yoghurt staan en laat ook zeker witbrood en zoet beleg staan.
  • Diner: eet zo veel mogelijk vers, kies voor volkoren granen of zilvervlies/ bruine rijst en maak m.b.v. kruiden, oliën en verse groenten je eigen sausjes en dressings. Laat voorverpakt voedsel zoals de meeste blikjes en potjes staan en je vermijd al een hoop suikers.
Door te kiezen voor vers voedsel en af en toe goed de verpakkingen te lezen, kun je op een redelijk simpele manier een grote slag slaan en een groot deel van het overtollige suiker de deur wijzen. Goed opletten tijds het boodschappen is een must want geloof het of niet, suiker zit bijna overal in: salades, brood, yoghurt, sauzen, pasta’s en zelfs in gerookte zalm! Laat je niet misleiden door niet te begrijpen etiketten want sommige fabrikanten denken net wat slimmer te zijn door suiker een ander naampje te geven. Zie je glucose, fructose, maltodextrine, maltose, sacharose, sucrose of melasse staan? Dan staat er dat er geraffineerde suikers zijn toegevoegd.

Gewoon aan de slag! 
Als je eenmaal een beginnetje hebt gemaakt en je merkt hoe makkelijk het eigenlijk is om suiker links te laten liggen, dan ben je goed op weg. Na verloop van tijd ga je de vele voordelen merken, zowel lichamelijk als geestelijk. 

Vergeet vooral niet jezelf zo nu en dan te belonen, anders is er niets aan! Zoek een gezond recept op en maak een heerlijke gezonde taart, verse muffins of overheerlijk toetje. Zorg dat je altijd een zak kokosbloesemsuiker (kan overal in) en ongezoete vanillepoeder in huis hebt, dan kun je de meest lekkere snacks, toetjes en taarten klaarmaken.

En voel je vooral niet schuldig als je een keer een ijsje, snoepje of stukje taart eet maar houd de 80/20 regel aan en je hoeft je nergens zorgen over te maken. Als je zorgt dat je voldoende gezonde voedingsstoffen in je lichaam hebt, dan is je lichaam is sterk genoeg om de 20% minder gezonde voeding aan te kunnen.








Enjoyed this article? Follow me:
 photo facebook_zps6f8ed461.png  photo bloglovin_zpsde03b93f.png  photo twitter_zps799eafe5.png  photo ilovefashionbloggers_zpsb9b2f44b.png  photo instagram_zpsad4dda77.png  photo pinterest_zpsa41402d4.png  photo youtube_zps03e71583.png
  Follow on Bloglovin
Follow on Bloglovin

1 opmerking:

Ik vind het altijd leuk om nieuwe reacties op mijn blog te lezen, en zal altijd een kijkje nemen op jouw blog na het plaatsen van een reactie! Ook tips, commentaar of andere opmerkingen kun je hier kwijt! Bedankt voor je reactie! Liefs Carlijn