17.5.13

#HEALTH & FOOD: Les Mills 21 days challenge - the challenge for a beautiful body!


ENG: As many of you know, I am addicted to sports. A while ago I even wrote an article about the classes of Les Mills that I folllow. My sweet boyfriend Jimmy is the Gym teacher of those classes, and a while ago he showed me the 21 days challenge from the CxWorx class of Les Mills. This was a challenge that I really wanted to take!


NL: Zoals veel van jullie wel weten, ben ik fanatiek sporter. Een tijdje geleden schreef ik hier ook een artikel over. De lessen die ik volg zijn van Les Mills. Mijn lieve boyfriend Jimmy geeft deze groepslessen bij mijn lokale sportschool. Een tijdje geleden liet hij mij een 21 days challenge zien die hoort bij de CxWorx van Les Mills. En deze challenge leek me wel iets voor mij.


ENG: Briefly, the 21 days challenge is a detox of your body. It is a three week detox and after this detox you will be able to:

  • Maintain a healthy eating habit.
  • Loose up to 3 kilograms
  • You will be more aware of healthy food.
  • You will notice some differences in your core.
Sound perfect, doesn't it? My goal never was to loose weight. I am happy with my body and happy with my weight. BUT... I do eat unhealthy food a lot. This challenge seemed to be a good way to stop with all my unhealthy eating habits and to start eating more healthy.

Before I start explaining more about this challenge, I want to tell you: Be happy with yourself, with your body and your weight. You are beautiful just the way you are. It is never a bad idea to eat more healthy, but do not exaggerate. You should never feel guilty for eating unhealthy once in a while. Just remember: eating healthy for just one day won't make you skinny, just like eating unhealthy for just one day wont make you fat.  



NL: Kort gezegd is de 21 days challenge een detox van je body. Het is een drie weken durende detox, na deze detox lukt het je om:
  • Gemakkelijk een gezonder eetpatroon aan te houden.
  • Kun je ongeveer 3 kilo afvallen.
  • Zul je bewuster en gezonder met eten om gaan.
  • Zul je lichaamelijk voornamelijk veranderingen zien in je core (je buikzone)


Klinkt allemaal als ideale punten toch? Nu was mijn doel niet om af te vallen. Ik ben tevreden met mijn lichaam en ik vind ook echt dat ik voordat ik met deze challenge begon een goed figuur had! Echter eet ik wel héél vaak erg ongezond. Deze challenge leek mij een hele goede stap om beter na te denken over al het eten dat ik gemiddeld op een dag naar binnen werk.

Wel wil ik iedereen toch nog even iets duidelijk maken: ben blij met je gewicht, je figuur en ben blij met je lichaam. Je bent mooi zoals je bent. Gezonder gaan eten is natuurlijk nooit slecht, maar sla niet door in je eetpatroon. Voel je niet schuldig als je een dag alleen maar ongezonde dingen hebt gegeten. Ik weet niet meer waar ik deze uitspraak ook hebt gehoord, maar ik vind het wel een mooie uitspraak met betrekking tot gezond eten en voeding:

Van één keer gezond eten val je niet af, net zoals dat je van één keer ongezond eten niet dik wordt.


ENG: It is not hard to keep up with the challenge (in my opinion). You are allowed to eat 5 times a day, and I can tell you, your stomach will be full after those 5 meals. I noticed that sometimes, I even had difficulties to eat all 5 meals, because I felt that full. For more information I would like to tell you to watch the video below. This is one of the official Les Mills instructors explaining about the challenge and telling what you are allowed to eat and what you shouldn't take. You can also check the Les Mills website to read everything trough.


NL: De challenge is niet heel moeilijk om vol te houden (vond ik zelf) je mag 5 maaltijden per dag eten, en ik kan je vertellen, van die vijf maaltijden zit je echt vol! Ik vond het soms zelfs moeilijk om 5 maaltijden te eten omdat ik zo vol zat, haha! Voor meer informatie over de challenge wil ik je aanraden om onderstaand filmpje te kijken. Hier legt een instructeur van Les Mills uit hoe de challenge werkt en wat je mag eten. Daarnaast kun je ook op de website van Les Mills alles nog even rustig doorlezen.


ENG: What you all want to know: Does this challenge really work? I can be very brief about that: YES, it really works. I have to admit I didn't really follow all the rules that belonged to the challenge. My parents celebrated their 25th year of marriage and we went away for a family weekend to Belgium and I did enjoy a lot of food during that weekend. But even though I did those things, I still see obvious results from the challenge.

  • I lost one size (from pants from EU size 40 to EU size 38)
  • I lost one size in tops (from upper size medium to upper size small).
  • My core is more tight
  • I feel more fit and energetic
  • And the most important one: I am more aware of what I eat and what is healthy for my body. Of course I still love to eat candy or cookies from time to time. But I am more aware of what I eat and I always try to make healthy choices. For example: I used to drink fruit juice all day long. But besides the calories, fruit juice contains a lot of sugar. I now drink a lot of water and barely anything else.
Keep on scrolling to see my before and after pictures!



NL: Waar jullie denk ik allemaal nieuwsgierig naar zijn: werkt deze challenge nou ook écht? Daar kan ik heel kort over zijn, ja het werkt echt! En ik moet eerlijk toegeven dat ik me niet 100% aan de challenge heb gehouden. Mijn ouders waren 25 jaar getrouwd, ik ben een weekendje weg geweest, allemaal momenten waarbij het erg lastig is om je goed aan een dergelijke challenge te houden. Dus ik heb ook echt een aantal dagen gezondigd tijdens de challenge. Maar ondanks dat ik dat heb gedaan, zijn er duidelijke resultaten zichtbaar:
  • Ik ben van broekmaat 40, afgevallen tot broekmaat 38.
  • Van bovenmaat M, afgevallen tot bovenmaat S.
  • Mijn buik is duidelijker platter.
  • Ik voel me fitter.
  • En het belangrijkste van allemaal: ik denk écht bewuster na over dingen die ik eet. Het is echt niet zo dat ik nu nooit meer snoep eet, of nooit meer een frietje. Maar ik probeer het elke dag wel een beetje te beperken. Een klein voorbeeldje: eerst dronk ik de hele dag door frisdrank, vruchtensappen, melk etc. Allemaal producten waar je onbewust veel koolhydraten en calorieën binnen krijgt. Dit probeer ik nu, na het dieet zo veel mogelijk te vervangen door water.
 Hier dan de voor en na foto's, ik ben echt blij met het resultaat!


ENG: The most difficult of this challenge was to come up with new recipes each day. Below you can find some pictures of salads I had during the challenge.

NL: Wat ik zelf het moeilijkste vond aan de challenge was elke dag nieuwe recepten bedenken. Hieronder een paar inspiratieplaatjes voor lekkere salades!
v.l.n.r.: zalmsalade met ei, erwtjes sla en komkommer - salade met pijnboompitjes, tonijn, rauwkost en komkommer - salade met sesamzaadjes, hollandse garnaaltjes, sla en mais.

Ga jij deze challenge ook proberen? :)

14 opmerkingen:

  1. Wow! Toen ik het begin las had ik echt iets van: yeah, right ... maar bij het zien van de foto`s wil ik dit ook proberen! Je had indd al een mooi figuur ervoor, maar nu nog mooier! Mij lijkt het alleen dus moeilijk om steeds iets anders te verzinnen ..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Carlijn!! Ik ga morgen beginnen met de challenge, ik las alleen dat je na het sporten direct een proteïne shake moet pakken. Ik heb overal gezocht, maar kan werkelijk nergens vinden wat het inhoudt. Kan jij me hier meer over vertellen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lidi! Echt sorry voor mijn enorm late reactie!! Meestal probeer ik toch eerder te reageren op berichten op mijn blog, maar ik ben er helemaal niet aan toegekomen.

      Een proteïne shake is eigenlijk een shake met een hoog eiwitgehalte. Door zo'n shake te drinken na het sporten krijg je minder snel last van spierpijn en herstellen je spieren sneller. Zo'n shake maak je uit eiwitpoeder (dit kun je kopen in allerlei verschillende smaakjes, ik bestel de mijne altijd op bodyenfitshop.nl). Je mixt dit met melk of met water (ik adviseer melk, met water vind ik het persoonlijk niet echt lekker). Je doet het in een shakebeker en shaked alles goed door elkaar. Vervolgens drink je het op. Als je een lekkere smaak hebt is het net een milkshake. Ik vind het persoonlijk erg lekker, haha!

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt :)

      Liefs Carlijn

      Verwijderen
  3. Hoi Carlijn,
    Normaal reageer ik niet zo snel op blogs, omdat het vaak en mening reflecteert en persoonlijk is. In dit geval vertel je een aantal onjuiste dingen, vandaar mijn reactie.
    Ook ik ben bezig met de challenge en er staat duidelijk dat je tijdens de 21 dagen geen zuivel mag, dus je shake gewoon met water maken. Het is misschien even wennen, maar het kan!
    Ten tweede ga je met twee van de drie inspiratie foto's de mist in: in de ene salade zitten erwten en in de andere maïs. Dat zijn heel zetmeelrijke (lees koolhydraatrijke) groenten die niet mogen (dat zijn de legumes).
    Natuurlijk wel een compliment voor het resultaat dat je bereikt hebt, maar het had nog beter kunnen zijn...

    Voor iedereen die de challenge wil doen: go for it! Verzamel eerst alle (correcte) info en bereid je voor. Ergens in de challenge ga je je slap voelen en daar moet je doorheen: het is je lichaam dat de verbranding aan gaat passen, omdat er geen kh's meer zijn. Op dat moment is het echt moeilijk om vol te houden, maar het is echt de moeite waard om het wel te doen!!!

    Succes!
    M

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste M,

      Bedankt voor je reactie! Het klopt inderdaad dat je geen melk mocht drinken tijdens de challenge. En ik heb dit ook echt geprobeerd met het maken van de shakes, maar dan ging ik persoonlijk echt over mijn nek, ik vond dit echt niet te drinken. Ik twijfelde persoonlijk ook over het gebruik van erwten en mais, dus hier moet ik je ook gelijk in geven. Ik heb het programma dan niet voor de volle 100% begrepen.

      Wel heb ik ondanks die twee uitzonderingen qua eten toch een heel mooi resultaat bereikt, en daarnaast heb ik ook bereikt dat ik nu veel bewuster om ga met alles wat ik op een dag eet. De challenge was voor mij niet bedoeld om af te vallen, maar om bewuster om te gaan met eten, en dat is me zeker gelukt!

      Wel heel erg bedankt voor je reactie, ik denk dat je in deze reactie goede tips meegeeft voor anderen die van plan zijn om met deze challenge te starten, dus bedankt hiervoor!

      Liefs Carlijn

      Verwijderen
    2. Hoi Carlijn,

      Uiteindelijk gaat het er inderdaad om om bewuster met je voeding bezig te zijn. En bij jou is dat zeker gelukt, zo te horen! De challenge is een goede manier om erachter te komen wat bepaalde voedingsstoffen met je lichaam doen en als je lichaam er nog mooier uitkomt dan het was is dat mooi meegenomen.

      Nogmaals veel succes voor iedereen die ook de challenge gaat doen en jij succes met je blog!

      Groeten,
      M

      Verwijderen
  4. Hoi Carlijn, ik ben zelf anderhalve week geleden begonnen met het dieet en het werkt echt heel erg goed! Vind het tot nu toe erg goed vol te houden. Echter is het af en toe wel lastig om weer iets nieuws te bedenken. Ik ben in de afgelopen 10 dagen 2.6 kilo afgevallen! Zelf sport ik ook 3 keer in de week er bij, maar ik drink iedere dag wel 2 of 3 koppen koffie met een beetje suiker en melk.
    Het is mij alleen niet helemaal duidelijk om hoe op gewicht te blijven nadat de challenge is afgelopen. Dus als iemand hier goede ideeën over heeft, hoor ik het graag.

    Groet, J.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste J,

      Bedankt voor je berichtje en wat goed van je dat je al zo veel kilo's verloren bent! Het is bij dit dieet inderdaad erg lastig om steeds nieuwe recepten te bedenken. Ik ben zelf niet echt meer aangekomen na de challenge. Wat in ieder geval een goede manier is om op gewicht te blijven is om te blijven sporten, probeer jezelf ook steeds weer een uitdaging te geven tijdens het sporten zodat je lichaam niet 'went' aan de beweging, zo blijf je je lichaam in shape houden.

      Daarnaast zou ik na het dieet gewoon nog steeds proberen om wat meer op te letten met ongezonde koolydraten. Probeer liever wat meer groente op te scheppen 's avonds dan een hoop aardappelen bijvoorbeeld. Daarnaast probeer van alles de volkoren varianten te pakken. Wit brood, witte rijst etc. zijn producten die je beter kunt mijden. Kies hiervoor in de plaats bijvoorbeeld voor volkorenbrood, havermouth etc.

      Ik denk als je gewoon op je voeding blijft letten, en je niet ineens enorm veel (ongezonde) koolydraten binnenkrijgt, je qua gewicht niet meer (veel) aan zult komen. Ik heb hier zelf na het dieet namelijk geen last van gehad.

      Ik ben zelf alleen geen dietist dus ik kan je niet vertellen of het bij iedereen zo werkt, daarvoor zou je beter met iemand kunnen praten die hier echt voor gestudeerd heeft, dit is bij mij puur uit eigen ervaring :)

      Liefs Carlijn

      Verwijderen
  5. heb een van jullie hier een recpet mbt ontbijt...dat vind ik zelf beetje lastig...

    groetjes,

    Mark

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mark,

      Wat ik zelf vaak als ontbijt at was een omelet met groente erdoor. Dit is erg gemakkelijk te maken. Gewoon wat groente naar keuze in een pan (ik vond zelf prei, champignons, paprika en ui erg lekker). Even kort bakken en daarna twee eieren bij het mengsel gooien.

      :) Ik vond zelf het ontbijt ook erg lastig omdat het op een gegeven moment niet zo lekker meer is om steeds omelet als ontbijt te eten. Ik maakte ook wel eens pannenkoekjes als ontbijt, ik gebruikte hiervoor een eiwit pannenkoek mix van Body en Fitshop.

      Succes :)

      Verwijderen
  6. hi carlijn,

    Dank je...ik zit er nu midden in en ik moet zeggen...t valt me best zwaar..maar dan voornamelijk t gebrek aan ideeen voor gerechten...heb jij nog leuke gerechten? die van die pannekoekjes vind ik al een goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Carlijn,

    Wat leuk om dit allemaal te lezen. Zelf heb ik vanavond na 3 weken de laatste metingen, best spannend. Vooral het daarna verhaal of je op gewicht blijft.

    In 2 weken tijd 5,5 kg afgevallen en 6 cm kwijt in omtrek. Daarbij sport ik dan wel 4 x in de week intensief!
    Dus mensen die willen afvallen en in shape willen blijven..dit werkt echt!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk om nieuwe reacties op mijn blog te lezen, en zal altijd een kijkje nemen op jouw blog na het plaatsen van een reactie! Ook tips, commentaar of andere opmerkingen kun je hier kwijt! Bedankt voor je reactie! Liefs Carlijn