7.3.13

#SPORT: Health & Beauty: Fitness - Groepslessen

bron: backonpointe.tumblr.com
Zoals jullie weten is mijn blog eigenlijk een DIY blog. Maar zorgen voor een gezond en mooi lichaam voor de zomer, is eigenlijk een DIY voor je lichaam toch? Want een gezond en mooi lichaam heb je grotendeels zelf in de hand! Dus vandaar dat ik deze 'DIY' toch ook wel bij mijn blog vond passen.

Sinds ik een relatie heb met Jimmy, ben ik fanatiek sporter geworden. Ik heb ook niet veel keus, want Jimmy geeft namelijk groepslessen op de sportschool in mijn dorp! Dit geeft mij net dat beetje extra motivatie dat ik nodig heb om flink door te zetten met sporten. En ik moet eerlijk zeggen dat ik nu echt resultaten begin te zien! Dus daarom wil ik jullie in deze post meer informatie geven over de groepslessen die ik volg, waar deze groepslessen goed voor zijn en waarom ik deze lessen zo leuk vindt. En ik hoop dat ik jullie op deze manier kan motiveren om op een gezonde manier te starten met sporten. Want ik kan jullie vertellen, de groepslessen die ik doe zijn echt verslavend! Het voordeel van groeplessen vind ik ook dat er altijd een instructeur aanwezig is die je blijft motiveren. Ik heb zelf niet genoeg motivatie om bijvoorbeeld te gaan hardlopen, ik heb echt iemand nodig die tegen mij roept: 'Kom op, je kan het! Nog 30 seconden'. (Bijvoorbeeld, haha).

PS: Het is nu natuurlijk ook het moment om goed te beginnen met sporten, als je nu begint ben je er nog redelijk op tijd bij en is jouw lichaam straks bikiniproof! Wil je horen wat voor sporten ik doe, en waarom ik deze zo leuk vind? Lees dan snel verder!



Ik sport redelijk veel, ik sport eigenlijk iedere dag behalve zaterdag. Maar ik ben van plan om ook de zondag te gaan sporten!

Mijn wekelijkse sportschema:
Maandag: Bodypump & Bodycombat
Dinsdag: Dansen (hip hop)
Woensdag: CxWorx en Bodycombat
Donderdag: Bodybalance en Bodypump
Vrijdag: Hockeytraining en soms XCO
Zaterdag: Soms Bodyattack, meestal niets
Zondag: Hockeywedstrijd

Bodypump

bron: Les Mills
 Zoals jullie kunnen zien in mijn schema heb ik één favoriete groepsles; Bodypump. Ik doe op dit moment 2x per week Bodypump, maar ik zou graag ook de zondag nog een extra les Bodypump willen doen. Wat is Bodypump nou precies? Bodypump is een les van Les Mills met barbells waarmee je je gehele lichaam versterkt. Je verbrand veel calorieën, je krijgt sterkere spieren en hierdoor dus een mooi lichaam. Bodypump is één van de groepslessen waarvan je het snelste resultaten ziet. Je hoort wel eens dat vrouwen niet willen beginnen met Bodypump omdat ze geen 'bodybuilder lichaam' willen krijgen. Ben maar niet bang, want van Bodypump krijg je echt geen bodybuilder lichaam. Je spieren worden gewoon strakker en steviger. Om een bodybuilder lichaam te krijgen zul je heel veel krachttraining moeten doen, terwijl Bodypump juist meer een training is waarbij je uithoudingsvermogen verbetert.

Waarom ik zo'n fan ben van Bodypump? Dat heeft eigenlijk meerdere redenen. Bij Bodypump vind ik het erg gemakkelijk om steeds mijn eigen kunnen te verbeteren. Merk je dat de nummers je steeds gemakkelijker afgaan? Dan plak je er gewoon een beetje extra gewicht bij. Daarnaast vind ik Bodypump een enorm fijne les omdat je eigenlijk bijna al je spiergroepen traint, in een uurtje les, train je dus eigenlijk je complete lichaam!

Body Attack
bron: Les Mills
Wil je graag je conditie verbeteren, maar daarnaast ook zorgen voor strakkere spieren? De Attack is dan een goede les voor jou. Body Attack is een intervaltraining. Dit betekent eigenlijk dat je gedurende de les te maken krijgt met verschillende pieken en dalen. Zo krijg je nummer waar je echt uitgeput van raakt, haha! Maar daarnaast heb je aan het einde bijvoorbeeld een rustigere track waarbij je je beenspieren versterk door middel van rustigere bewegingen en muziek.

Waarom ik fan ben van Body Attack? Nou eigenlijk vooral omdat de les op zaterdag waar ik altijd naartoe ga, vol zit met gezellige mensen. Het is gewoon een hele leuke groep. Daarna vind ik het altijd een super fijn gevoel geven als je na de les even rustig kan uitblazen tijdens de cooling down. Je merkt wel echt dat je hard gewerkt hebt tijdens een lesje Body Attack, en dat geeft mij echt een prettig gevoel!

Body Combat
bron: Les Mills
Een andere les waar ik echt fan van ben is Body Combat. Helaas wordt deze les op mijn sportschool maar 1x in de week gegeven, anders zou ik misschien wel vaker naar deze les toegaan. Body Combat is voornamelijk gericht op het versterken van je core, dus je buikspieren en je armen & schouders. Dat zijn in ieder geval de plekken waar ik achteraf altijd het meeste spierpijn heb, haha! Body Combat is geïnspireerd op verschillende Oosterse vechtsporten en geeft een hoge conditionele training. En dat is ook wat ik erg leuk vind aan de Body Combat!

XCO
bron: XCO
Wil jij graag een strakke buik? Dan raad ik je zeker aan om een keer een lesje XCO te proberen. XCO is een les die je uitvoert in combinatie met een XCO. Een XCO is eigenlijk een buis gevuld met grid. Door bij je trainingen gebruik te maken van deze XCO, krijgen de spieren extra mechanische belasting, en dus extra training! Trainen met een XCO heeft volgens de maker van de XCO een betere werking dan trainen met een gewone dumbbell, omdat het grid in de XCO bij iedere beweging op en neer schuift en hierdoor dus zorgt voor een extra stukje training. Wat ik zelfs leuk vind aan de XCO? Er wordt veel gebruik gemaakt van leuke muziek, hierdoor is de XCO echt een feestje. Daarnaast vind ik de spierpijn in mijn buik de volgende dag ook wel een prettig gevoel!

CXWorx
Bron: Les Mills
CXWorx is een training van een half uur, waarbij je voornamelijk je buik, je billen en je bovenlichaam traint. CXWorx is een training met elastieken, die je op jouw manier kan aanspannen en hierdoor de training voor jouw zo zwaar kunt maken als je zelf wil. Een hele handige manier om jezelf te kunnen blijven verbeteren dus! Het is conditioneel niet zwaar, CXWorx draait voornamelijk om kracht een doorzettingsvermogen. Ik vind CXWorx een prettige les om na de Body Attack op een fijne manier tot rust te komen, maar toch nog goed door te trainen. Ik ben vooral fan van de beenoefeningen die je krijgt bij CXWorx, je voelt tijdens het trainen je spieren echt branden, hierdoor voel je dus direct dat je oefeningen resultaat opleveren!

Dit waren de sporten die ik doe, even kort voor je uitgelegd! Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een keer een ander soort artikel te lezen dan DIY's! Ook ben ik benieuwd wat jullie zelf voor sporten doen en wat jullie echt leuk vinden! Ik hoor het graag! :)
bron: fitsugar.com

1 opmerking:

  1. Leuk Carlijn! goed dat je zo fanatiek sport!
    Sinds kort hebben ze bij BasicFit waar ik krachttraining doe ook groepslessen in XCO (digitaal) Klinkt goed dus ga het snel eens uitproberen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het altijd leuk om nieuwe reacties op mijn blog te lezen, en zal altijd een kijkje nemen op jouw blog na het plaatsen van een reactie! Ook tips, commentaar of andere opmerkingen kun je hier kwijt! Bedankt voor je reactie! Liefs Carlijn